сряда, 25 януари 2017 г.

Права на пътниците при отмяна или закъснение на влак в ЕС

Венцислав Петков

Пътуването с влак се превръща във все по-предпочитана алтернатива в целия ЕС. В някои страни то е най-бързият, удобен и изгоден от финансова гледна точка вариант за придвижване. Законодателството, закрилящо правата на пътниците, ползващи железопътен транспорт ни гарантира еднаква степен на защита в която и да е точка на ЕС. Неговата цел е да направи пътуването ни по-удобно, по-качествено и по-сигурно. Правата на пасажерите при случаи на закъснение, отмяна на влак или пропуснати транспортни връзки се основават на разпоредбите на Регламент (EО) 1371/2007 на Европейския парламент и на Съвета относно правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт, както и на Единните правила на за договора за международен превоз на пътници с железопътен транспорт (CIV).

Те са транспонирани в българския Закон за железопътния превоз, Наредба 43/2001 за железопътен превоз на пътници, багажи и колетни пратки, както и в други нормативни актове.

Право на информация

Едно от най-важните права на пътниците при железопътния транспорт е правото на информация. Превозвачът е длъжен да информира пътниците за съществуващите оферти, цени и условия за закупуване на билети и пътуване. В случаи на очаквано закъснение или отмяна на влак удачно е превозвачът да осигури това право на два пъти – веднъж, генерално чрез своя интернет сайт или средствата за масово осведомяване, и втори път преди самото закупуване на билета от пътника за конкретния влак.

Пътници с намалена подвижност

Неотменимо задължение на жп компаниите и началник-гарите е да оказват съдействие на пътници с намалена подвижност. За да се обезпечи такова съдействие при международни пътувания, е необходимо най-малко 48 часа преди самото пътуване да бъде заявена помощ за пътник с намалена подвижност чрез посочения начин за контакт с компанията – телефон, имейл, сайт. Такова съдействие се оказва както на гарата на пристигане, така и на гарата, на която се сменя влак и се прави транспортна връзка.

Възстановяване на средства и пренасочване

Съгласно чл.16 от Регламент (EО) 1371/2007 в случаите, в които се очаква закъснението при пристигането на гарата, която е крайна точка на пътуването да превишава 60 минути, пътникът има право на алтернативен избор между няколко варианта. Първият от тях е да да се откаже от пътуването и да получи обратно пълната стойност на билета в случай, че пътуването оше не е започнало. Втората възможност пред него е, ако то вече е започнало, да се откаже от част от него и да се върне обратно в началната гара, като получи обратно сумата за неосъществената част или части от пътуването. В тази хипотеза се изисква пътуването да е станало вече ненужно от гледна точка на първоначалния план за пътуване на пътника. Така например, ако пътувате за изпит до Букурещ, но заради закъснението ще го изпуснете, то пътуването ви вече няма да отговаря на първоначалната си цел. Когато това е възможно за компанията, в този случай тя трябва да предложи на пътника и услуга за връщане до първоначалната отправна точка при първа възможност. Третият вариант пред потребителя е да продължи пътуването до крайното местоназначение при първа възможност от страна на превозвача при сравними транспортни условия – цена, класа на пътуване и др. Четвъртата опция пред него е да заяви на железопътния превозвач, че желае да продължи пътуването си до крайната, обозначена в билета точка на по-късна дата, която е удобна за самия него, отново при идентични транспортни условия.

Обезщетения за закъснение на влак

При пътуване в международен влак, ако то се осъществява изцяло на територията на страни-членки от ЕС, пътникът може да иска обезщетения за закъснение от железопътната компания, ако му предстои закъснение между мястото на тръгване и крайната точка на пътуването, посочена в билета. Правно значимо е не всяко закъснение на влак, а такова, което е с продължителност най-малко 60 минути. Минималните обезщетения за закъснения за влакове се изплащат от компанията в размер на 25% от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути и на 50% от цената на билета, ако закъснението е равно или по-голямо от 120 минути.

Минималната сума, която може да се изплати като обезщетение от превозвача е 4 евро. Под тази сума обикновено компенсации не се заплащат. Съгласно разпоредбите на регламента обаче пътникът обаче няма право на обезщетение, ако е бил информиран за закъснението преди закупуването на билета или ако закъснението, дължащо се на продължаване с друг превоз или пренасочване, е по-малко от 60 минути. Важно е да се знае, че когато договорът за превоз е за двупосочно пътуване, обезщетението за закъснение на отиване или връщане се изчислява спрямо половината цена, платена за билета. Специални правила за обезщетение има и при някои жп карти като InterRail, сезонни карти и др.

Правилото, че превозвачът носи отговорност за действията на своите работници или служители, свързани с превозната услуга, също следва да се вземе под внимание при отправяне на искане за обезщетение към компанията, осигуряваща железопътния превоз. Българският законодател е възприел тази постановка в чл. 69 от Наредба 43/2001 за железопътен превоз на пътници, багажи и товари.

Предвидено е обезщетението за стойността на билета да се изплаща в рамките на един месец от подадената молба за обезщетение, като освен в пари, то може да бъде предоставено и под формата на ваучери или други услуги, ако договорните условия го позволяват. Обезщетението се изплаща в пари на пътника, ако той е направил изрична заявка за това в своята жалба. За да получи компенсация, потребителят трябва да пази своя билет като документ, удостоверяващ извършения превоз. За да защити правата си в по-голяма степен, пасажерът може да поиска от компанията да удостовери върху билета обстоятелството, че железопътният превоз е претърпял закъснение или е бил отменен, или е довел до изпускане на транспортна връзка.

Грижи за пътниците

В случай на закъснение или отмяна на влак, железопътната компания е длъжна да информира пътниците за очакваното време на заминаване и очакваното време на пристигане на влака, веднага щом получи такава информация. В случай на закъснение, което надвишава 60 минути, жп превозвачът трябва да предложи безплатно на пътниците храни и напитки, когато такива има налични във влака или на гарата, или е възможно да бъдат доставени. Също така, ако се налага престой за една или повече нощи, компанията трябва да осигури хотел или друг тип място за настаняване, както и транспорт между гарата и мястото за настаняване, в случаите, в които това е физически възможно. Ако влакът е блокиран на релсовия път, на пътниците трябва да бъде осигурен транспорт от влака до гарата, до алтернативна отправна точка, или до крайното местоназначение на превозната услуга, където и когато това е физически възможно. Ако се окаже, че услугата за железопътен превоз не може да бъде продължена, превозвачът трябва да организира във възможно най-кратки срокове алтернативен транспорт на пътниците.

Авансови компенсации

В случай на смърт или телесна повреда на пътник, жп превозвачът е длъжен да направи авансово плащане, необходимо за посрещане нуждите на пътника или неговите наследници в срок от 15 дни на установяване на самоличността му. Минималният праг на компенсацията в случай на смърт е 21000 евро. Железопътната компания носи отговорност още и за изгубен или повреден багаж в случай на смърт или телесна повреда, както и за изгубен и повреден регистриран багаж.

При наличие на проблем

Ако смятате, че вашите права, гарантирани от законодателството, касаещо закрилата на пътниците, пътуващи с влак са нарушени, можете да ги защитите в две стъпки. На първо място трябва да подадете жалба до железопътната компания, издала вашия билет, или да се свържете с началника на гарата. В случай, че в пътуването е включена и друга компания, можете да подадете жалба и до нея. Ако техният отговор не ви удовлетворява, можете да подадете жалба до компетентния национален орган, отговорен за прилагането на Регламента за правата на пътниците, ползващи жп транспорт в държавата, където е възникнал инцидентът.

©2017 Асоциация на прокурорите в България


Няма коментари:

Публикуване на коментар