четвъртък, 26 януари 2017 г.

Как да се предпазим от измами при онлайн пазаруване


Венцислав Петков
В ерата на модерните технологии по интернет човек може да си купи всичко – от химикалка до автомобил. С този начин на пазаруване много често се пестят време за обикаляне по магазините и разходи от по-ниската стойност на стоката, което го превръща в привлекателно начинание за все повече хора.
Тази тенденция обаче не остава незабелязана от лицата, които искат да откраднат парите ви или личните ви данни, и затова трябва да бъдете достатъчно подготвени, когато пазарувате онлайн. Изобретателни измамници прилагат различни измамни схеми на нищо неподозиращите потребители.
За какво трябва да внимавате, преди да натиснете бутона “купувам” в съответния сайт?
Проверка дали търговецът наистина съществува със същото име и адрес
На първо място трябва да се уверите, че търговецът наистина съществува в тази държава, която е посочил и на дадения от него адрес. В някои държави, като Великобритания, има уеб базиран търговски регистър, в който може да проверите името на компанията по дадения номер и нейния статус – дали не е в процедура по ликвидация или несъстоятелност.
Добра идея е също така да поискате търговецът да ви предостави различни сертификати, които да удостоверяват, че той е оторизиран да осъществява съответната дейност, например продажба на компютри или мобилни телефони. За съжаление често срещана напоследък практика е измамници да използват неправомерно чуждо търговско име на компания с добра репутация, за да спечелят доверието на клиентите си и да ги склонят по-лесно към сключването на сделка.
Също така, не забравяйте да проверите чрез интернет форумите и търсачките дали други потребители са имали проблеми с този търговец.
Проверка за домейна на сайта на търговеца
Проверете в коя държава е регистриран домейнът на сайта на търговеца. Това може да стане в някоя от интернет търсачките, разработени за целта, като например www.who.is.
Ако търговецът ви заявява, че доставя стоки от Великобритания например, а домейнът на сайта му се намира в Индия, то е твърде вероятно стоките да идват тъкмо от тази държава и да се наложи да платите към посочената от търговеца цена допълнително мито, ДДС, а може да имате и проблеми с митническите власти.
Проверка за контактите на сайта на търговеца
Един от признаците, по които добрите компании, лоялни към потребителите, се разпознават от останалите, е даването на пълна и точна информация за адреса на седалището на фирмата, телефон, факс, имейл. Това показва, че тези търговци нямат проблеми с общуването с потребителите след покупката. И тъкмо обратното – търговци, които оставят в раздел “контакти” на сайта си само електронен формуляр без никакви други данни за връзка с тях, най-вероятно не желаят потребителите да осъществяват контакт с тях след продажбата. В тези случаи потребителите могат да срещнат трудности да направят рекламация на закупената от тях стока пред търговеца и да му върнат продукта за ремонт или замяна, ако той притежава някакви дефекти.
Какво да (не) правите, когато пазарувате онлайн
Има няколко прости правила, които следва да спазвате и стриктно да съблюдавате, за да бъдете сигурни в пазаруването си от сайтветния сайт. Едно от тях е никога да не купувате от линкове, които ви се отварят от спам имейли, колкото и изгодно да ви струва това, и каквито и уверения да ви дават тези търговци, че сте избрани да спечелите награди, разполагате с отстъпки, бонуси при пазаруване и др.
Ако искате да пазарувате от сайт на известна компания, трябва да проверите уеб адреса, за да се уверите, че сте попаднали на правилното място. Измамниците правят перфектни дубликати на най-популярните интернет сайтове на пазаруване.
Друг основен признак, по който могат да бъдат разпознати измамните схеми,е намесата на трети лица по сделката. Вие преговаряте с продавач на телефон или компютър, и изведнъж се появява трето лице и ви пише, че е упълномощено от продавача да преговаря с вас и да получи сумата за продажба на стоката. В такива слу(аи трябва веднага да прекратите комуникацията си с продавача и третата страна по сделката и да не им изпращате никакви пари по сделката.
Искането на прекалено голяма сума като капаро за стоката – около и над 50%, съпроводено с изричното изискване това плащане да стане по банков път на частна, а не на фирмена банкова сметка, също е основен индикатор за наличие на криминален елемент в продажбата. Никоя уважаваща себе си фирма няма да предостави банкова сметка за плащане на името на частно лице. Освен това за нормален размер на капарото, ако не е уговорено друго, се приема този, който не надвишава 10% от стойността на стоката. Нереално ниските цени за продукта, офериран от съответния търговец по интернет, ако не измама, то могат да означават, че в крайна сметка ще трябва да заплатите още пари под формата на скрити такси.
Сигналната лампа трябва да ви “светне” задължително и когато търговецът ви иска лични данни и данни за банковата ви сметка. Предоставянето на такива данни крие рискове за сигурността ви и е по-добре да се откажете от покупката от такъв сайт. В тази връзка търсете знак за сигурност, че сайтът е защитен, като например антивирусен софтуер, който да показва, че сайтът е сканиран за вируси, защитен и безопасен. Подобна гаранция би ви предпазила от кражба на лични данни, източване на кредитни карти, спам и др.
Добре е да имате предвид, че съществува забрана за продажба на някои стоки по интернет, като например лекарства и хранителни добавки. Дори да ги откриете на изгодни цени в някой сайт, по-добре не ги купувайте, тъй като поради занижения контрол в интернет пространството това може да крие сериозни рискове за вашето здраве.
Как да направим плащането по интернет
За да избегнем последващи главоболия, когато пазаруваме по интернет, трябва да правим плащането по най-сигурния за нас начин, за да можем да реагираме адекватно, ако стоката ни не бъде доставена или продажбата пропадне поради някаква друга причина. Един от сигурните начини за плащане е с кредитна карта, който дава възможност при провал на сделката плащането да бъде оспорено и парите да ви бъдат върнати. В този случай трябва да подадете писмено искане към банката издател на вашата кредитна карта, която ще разгледа вашия случай и ще ви върне парите.
Друга сигурно възможност за плащане е ако сте поръчали стока от голям сайт като ebay, където също имате възможност да оспорите плащането и да си върнете парите, стига да спазите срока за подаване на жалба, който обикновено е до 40 дни след поръчката на стоката. Платежни системи като paypal също гарантират възможност за оспорване на плащането.
Не така стоят обаче нещата с банковия превод, който веднъж направен, не може да бъде оспорен впоследствие и парите да бъдат върнати на потребителя, в случай, че сделката пропадне. Затова е препоръчително този начин на плащане да се избягва, особено за покупката на стоки на голяма стойност като коли, компютри, мобилни телефони и др.
Другите популярни измами, които ни дебнат в интернет
Eдна от най-честите измами по интернет е т.нар. нигерийска измама. Тя се състои в това, че получавате имейл на развален английски език, в който се съдържа искане за изпращане на пари по някакъв повод . Най-често се пише, че е починал диктатор на Нигерия и има наследство от 100 милиона, които вие може да вземете, ако изпратите съответните лични данни. За тази измама има образувани досъдебни производства, но няма разкрити извършители, тъй като доказването й е много трудно. Никога не отваряйте и не отговаряйте на имейли, които съдържат такива искания и директно ги трийте от пощата си.
Тази измама се разраства вече и се пренася и в сайтовете за запознанства, където с фалшиви профили на развален английски език потребителите се приканват потребители да предоставят телефони и други координати уж с цел персонално запознанство с момичета от Африка и Азия.
Друга популярна измама беше т.нар. sms спам, в който измамници от името на финландската компания Нокиа изпращаха текстови съобщения на различни мобилни телефони, в които се съдържаше информация, че печелят големи суми от порядъка на 1 милион евро или щатски долара. Това принуди финландската компания да излезе с официално обръщение, че никога не е организирала такива игри и няма намерение да го прави. Ето защо не бива да отговаряте на такива съобщения и да изпращате в отговор лични данни.
Освен фалшиви доставки на стоки и услуги, компютърните измами включват още финансови измами, кражба на банкови данни, кибер тероризъм, хакерски атаки и заразяване на компютърни системи с вируси, създаване на сайтове-дубликати на известни марки, с цел да се събират неправомерно лични данни, незаконно проникване в чужди компютърни и информационни системи, интернет порнография, изпращане на имейли или sms спам от името на банка или финансова институция с цел искане на пари и много други.
Профил на извършителите на този вид престъпления
Компютърните престъпления в най-общ смисъл са едни от най-трудно разкриваемите в света. Те се отличават със способите си и начините си на извършване, но и със спецификата на профила на извършителите им. Интересен факт, който са установили разследващите органи е, че профилът на извършителите на интернет измами най-често е на професионални хакери, тийнейджъри, недоволни работници и служители, конкуренти в бизнеса, разведени съпрузи и др., а жертвите на интернет измамите обикновено са лековерни хора без опит в пазаруването и сърфирането по интернет. В тази връзка е много важна и ролята на държавните органи и неправителствените организации да работят за превенцията за поведенческите нагласи на тези рискови групи. За съжаление обаче много често разследващите органи са поставени пред ситуация, в която престъпление има, но няма разкрит извършител.
Доказателствата
От особена важност е осигуряването на доказателства за извършено престъпление по интернет, в противен случай извършителите могат да продължат със своите атаки или да изчезнат безследно. В тази връзка, ако сте станали жертва на търговска измама по интернет, пазете стриктно цялата кореспонденция с измамниците с имейл, факс или чат, извлеченията от кредитни и дебитни карти, доказващи извършено плащане, снимки на техния сайт, брошури, ако сте получили такива, сканирани обяви и всичко друго по ваша преценка, което може да допринесе за разкриване на обективната истина. Всички тези данни могат да изиграят ролята на доказателства в евентуален съдебен процес на по-късен етап. Много важна роля за разкриването на престъплението имат претърсването и изземването на компютърни информационни данни като неотложни следствени действия, за да се осуети възможността за унищожаването на доказателства от страна на извършителите. Това се отнася и за разпита на пострадалия, и за този на обвиняемия.
Ефективната борба с интернет измамите включва и съдействие от самите потребители, които трябва да спазват прости правила като осигуряване на антивирусен софтуер, честа смяна на паролите в различни сайтове и т.н. При най-малкото съмнение за измама трябва да се потърси правен съвет или консултация с компетентна организация.
ЕК бори интернет измамите с европейски център
Европейската комисия ще създаде Европейски център за борба с измамите ще бори престъпленията по интернет, стана ясно преди известно време. Той ще идентифицира и картографира престъпната дейност и ще свежда информацията до знанието на властите и гражданите. Центърът ще предоставя помощ на полицейските разследвания и ще служи като база от знания за случаи, при които националните власти имат затруднения. Центърът ще се състои от експерти от Европол, работещи заедно с командирован персонал от държавите от ЕС. Общо 55 следователи от ЕК, страните-членки и Европол ще работят съвместно в седалището на оперативния център в Хага. Центърът ще разполага с годишен бюджет от 3.6 милиона евро.
Какво да направите, ако вече сте станали жертва на измама
Трябва незабавно да подадете жалба до районното полицейско управление по местоживеенето ви, дори да сте пазарували от търговец извън България. Към жалбата си трябва да приложите всички относими към случая документи, които могат да послужат като доказателства.
Също така трябва да проверите дали в държавата, където е регистриран търговецът, съществува звено за борба с измамите по интернет и да подадете жалба към този орган, като приложите цитираните по-горе документи.
В заключение можем да кажем, че в никакъв случай не бива да се страхуваме от пазаруването по интернет и е добре да използваме предимствата, които то предлага. За целта трябва да бъдем добре информирани и подготвени, за да сведем до минимум рисковете, които този тип пазаруване крие.

©2017 Асоциация на прокурорите в България

Няма коментари:

Публикуване на коментар